České hologramy ohromují na Expu i v Egyptském muzeu. Vývoj je pro mě zábava, říká zakladatel UGO! Media

  • Firma UGO! Media se věnuje vizuálním technologiím – tedy výrobě showcasů na promítání hologramů, průhledných displejů a promítacích folií

  • Má za sebou úspěšný rok, obrat společnosti dosáhl 15 milionů a kompletovala zakázky pro Egyptské muzeum v Káhiře, český pavilon na Expu v Dubaji i pro světové módní značky

  • Podle zakladatele Marka Kolaříka se v budoucnosti hologramy mohou využívat v obchodech, na letištích, v muzeích nebo při setkáních na dálku. Postupně se totiž stávají trendem

V potemnělé místnosti vítá příchozího znuděným zívnutím černobílá trojrozměrná postavička. Postává v boxu, vypadajícím trochu jako akvárium, a v nekonečně se opakující smyčce dává lidem okolo najevo, co si o nich myslí. Nicméně při pokusu se jí dotknout se ukáže, že ve skutečnosti na místě nikdo není. Prsty narazí na dotykový displej, pod nímž se ve schránce z plexiskla skrývá nehmotný hologram. Je interaktivní, pomocí několika tahů ruky lze figurku přimět dělat salta, otočit se na záda a přitisknout imaginární nos na sklo.

„To jsme dělali pro jednu firmu z Jordánska,“ komentuje její akrobacii Marek Kolařík, když předvádí různé funkce oné zázračné obrazovky. Dlouhodobé partnerství s podnikem, který dodává vizuální technologie například do obchodů světových módních značek a má kontakty na tým pracovníků Expa v Dubaji, přineslo české firmě Ugo! Media i dvě největší zakázky loňského roku.

Společnost, již před deseti lety založil právě Kolařík, se zabývá tvorbou průhledných displejů. To zahrnuje často právě hologramy, které se promítají buď v showcasech, jako zmíněný avatar, nebo pomocí větráků. Další doménou firmy jsou promítací folie, kde běží digitální video na průhledném pozadí. K posledním vynálezům pražské firmy pak patří třeba ledničky s poloprůsvitnými dvířky, jež celá pochází z české výroby.

Nemohl přijít osobně, a tak nechal po vzoru Star Treku promítat svůj hologram. Švýcarský hodinář ukazuje, jak nahradit videohovory

Lednice ale nebyla předmětem oné obří zakázky s milionovou hodnotou, kterou si z Čech objednalo Egyptské muzeum. To totiž v létě přesunulo artefakty z míst historických památek do Káhiry a chtělo něco, z čeho návštěvníkům spadne brada. „Oslovili nás jako autora nejmodernějších věcí, co se vyrábí. Řekli jsme si, že by bylo zajímavé tam dát naši technologii, která pracuje s průhledným displejem,“ vypráví Kolařík. Posléze z jednání vyplynulo, že se na expozici použijí technologie dvě.

Průvodce z budoucnosti

Jedna z nich pracuje s promítáním popisů a výkladů na skla zakrývající jednotlivé exponáty. To byla ta jednodušší část. Požadovaný wow efekt měl zajistit virtuální muzejník. Charismatický průvodce bez těla je prvním hologramem v životní velikosti, do něhož se tým Marka Kolaříka pustil. Aby pojal projekci průměrného může, musí být showcase minimálně 190 centimetrů vysoký a 60 centimetrů hluboký, jinak by člověk působil, jako že se vznáší. To je základ. Druhá část závisí na nasvícení. V optimálním případě musí být pozadí čistě bílé s minimem stínů. Proto zadní část boxu na zakázku vyráběla jiná česká firma z jednoho kusu plexiskla, které bylo speciálně upraveno tak, aby vedlo světlo. Uvnitř nejsou žádné spáry ani lepené rohy.

Celý showcase je opatřen krycím rámem s kamerou a reproduktory, váží půl tuny a stál milion korun. Z toho tři sta tisíc bylo jen za přední sklo. Vzadu v plastové vaně se pak nachází LED diody, rovněž české výroby, a prosvětlují pozadí zezadu, zboku i ze stropu. „Obsah už si muzeum natočilo samo. Musíte si pohrát se světly, aby samotný obraz v showcasu dostal hloubku. Když se to podaří, tak to vypadá, že v té velké mikrovlnce je opravdu reálný člověk,“ dodává Kolařík a připomíná, že samozřejmostí při práci pro muzeum musí být i dodržení nejpřínosnějších bezpečnostních předpisů. A taky jednoduchá obsluha, aby si personál v Africe s případnými opravami poradil sám.

Poslední oříšek představuje doprava. Rozbít takový showcase totiž opravdu nechcete. Obal proto musí vydržet evropský mráz i pouštní vedro a v neposlední řadě účinně tlumit otřesy. Hologram pak může stát kdekoli na světě, a je jedno, zda se tam promítá živý člověk, nebo kreslený obrázek – ačkoli reálný obličej vypadá vždy věrohodněji, co se stínů a mimiky týče. Koneckonců hologram na veletrhu, v muzeu či v kanceláři je stále jen zdařilý klam. „Pořád tomu říkáme optické iluze, protože vyvolat džina z telefonu opravdu ještě neumíme,“ směje se podnikatel.

Voda ze vzduchu není trik

Kouzelnou iluzí ale rozhodně není projekt S.A.W.E.R. od ČVUT, který umí zjednodušeně řečeno získávat vodu ze vzduchu. Technologie místní univerzity se na Expu v Dubaji stala největším lákadlem českého pavilonu. Samotný přístroj má vlastní místnost, která se nachází za sklem. V ní operují technici z univerzity, kteří na sebe chtěli upozornit tím, že na skleněnou stěnu nechají promítat doprovodné video. To musí být ale zároveň částečně průhledné, aby technologie zůstala divákům viditelná. Jako první nápad byla ve hře prostá projekční folie, ta ovšem nefungovala ze všech úhlů.

Proto se poté vedení UGO! Media nakonec rozhodlo použít tu nejmodernější technologii, kterou má v současnosti k dispozici – transparentní LED folii. To je v podstatě plastová deska se zalaminovanými LED čipy tvořícími pravidelnou mřížku. Vyrábí se v Jižní Koreji a při promítání se pracuje s tím, že černá barva působí jako průhledná, protože tam LED diody nesvítí.

Při využití technologie, normálně sloužící k osvětlení billboardů, v prostoru s fotobioreaktorem se samozřejmě musí pracovat s jejími úpravami. „Čím budou diody blíž u sebe, tím víc se zmenší průhlednost, ale čím jsou dál, tím máte horší celkové rozlišení obrazu. Když je to v místnosti, kde se na to díváte ze tří nebo pěti metrů, musí se to přizpůsobit. Technologie je primárně dělaná tak, aby se na to člověk díval z 20 nebo 50 metrů,“ doplňuje Kolařík a přiznává, že jde o jedinou možnost, jak realizovat přání ČVUT.

Reklama, které si všimnete

Mimo vědeckých projektů Kolaříkova společnost aktuálně nejčastěji spolupracuje s obchodníky z mezinárodních značek – například s Pumou, Nike nebo Coca-Colou. Módní značky si rády objednávají projekční boxy na veřejná místa jako náhradu reklam. Uvnitř na bílé pozadí postaví produkt, nejčastěji botu, a na displej vepředu se promítá informace o zboží spolu s dotykovými pokyny směřujícími do e-shopu. Výrobci nápojů nebo supermarkety zase ocení ony ledničky umožňující promítat reklamu přímo vedle skutečných lahví s pitím.

Dotkněte se hologramu. Vědci ve Skotsku vynalezli systém, který simuluje hmat pomocí vzduchu

Výrobky UGO! Media nachází svá využití po celé Evropě, na Blízkém východě a skrz partnery například i v Rusku nebo Číně. Celkem je po světě českých hologramů asi dvacet, některé z nich jsou dokonce v Galerii ČT nebo slouží ke vzdělávání. „Český trh jde hodně dopředu. Teď jsme třeba vyráběli malý hologram pro základní školu. Super! Fakt jsem byl nadšený! Ředitel přišel s tím, že má koupený program na 3D animace zvířat, lidského těla a tak dále a že by chtěl pro žáky něco udělat. Fakt dobrý,“ pochvaluje si Kolařík.

Zářivá budoucnost

Díky trendu, jímž se hologramy stávají, zažila jeho firma velmi úspěšný rok. Obrat dosáhl 15 milionů a do týmu přibyl nový zaměstnanec, takže nyní už ve zbraslavské dílně pracuje 20 lidí – pět specialistů a 15 dalších kompletuje produkty. Výroba jednoho velkého hologramu jim dohromady zabere klidně tři měsíce, zato menších ledniček dokážou nachystat ročně i tisíc. Právě proto se chce zakladatel projektu soustředit na menší zakázky. Navíc, jak sám přiznává, rád klade důraz na klid na pracovišti a prozatím se na výstavbu firmy o stovkách zaměstnanců zkrátka a dobře necítí.

„Já pořád říkám, že to máme jako zábavu. Neprodáváme rohlíky, ale na zakázku vyráběné technologie,“ vysvětluje. Nyní se zaměřuje na posun v rámci softwaru. Díky rychlému vývoji na trhu totiž najednou chce mít svůj hologram skoro každý, a ne jeden – s čímž se pojí nutnost všechny nějak ovládat. UGO! Media nabízí zákazníkům systém, fungující na mobilech, skrz nějž lze ovládat displeje všech typů a tvarů napříč republikou třeba i z pohodlí gauče či vyhřáté vany. „Pro klienty je zajímavé, že u nás seženou najednou železo i software. Vývoj v této oblasti je moje nejnovější hračka,“ uzavírá.

Celý článek zde |