Křetínský zasáhl do titulky francouzského Marianne, tvrdí redaktoři. Vedení to popírá

Redakce francouzského politického magazínu Marianne tvrdí, že jeho většinový vlastník Daniel Křetínský donutil novináře změnit texty na titulní straně vydání, které má vyjít ve čtvrtek. Podle prohlášení redaktorů se jedná o nepřípustný zásah do nezávislosti médií. Zastoupení Křetínského, který je jedním z nejbohatších Čechů, uvedlo, že situaci nebude komentovat.

Původní verze titulní strany nesla fotografii očí dvou prezidentských kandidátů, centristy Emmanuela Macrona a nacionalistky Marine Le Penové. U prvního z nich stálo „Vztek…“ (La colère…), u druhé „…nebo chaos?“ (…ou le chaos?).

Fotografie zůstala, ale text se změnil. Titulka, která má otevírat čtvrteční vydání, vyjde ve verzi „Navzdory hněvu… …zabránit chaosu“. Zásahu doznala i citace v podvalu titulní strany.

„Tento zásah našeho majoritního vlastníka, Daniela Křetínského, představuje vážný útok na redakční nezávislost Marianne. Stalo se to přesto, že (Křetínský) osobně a dokonce dvakrát novinářům slíbil, že bude tento základní princip respektovat. Až dosud tak činil,“ napsaly odbory redaktorů Marianne v prohlášení.

Zastoupení Křetínského serveru SeznamZprávy sdělilo, že nastalou situaci nebude komentovat.

Podle českého webu Deník Referendum je kámen úrazu v tom, že první verze obálky, na níž se shodla redakce týdeníku, je výrazně kritičtější k současnému prezidentu Macronovi. Naznačuje, že volič nemá mezi ním a protikandidátkou Le Penovou na výběr. Upravená verze, která by měla zřejmě vyjít ve čtvrtek, je naopak mírnější a vybízí spíš k volbě Macrona.

Lidé ale mohou obálku chápat i opačně – tedy že pokud Francouzi v prezidentských volbách dají hlas Le Penové, chaosu se vyhnou.

Také sama Le Penová se k situaci vyjádřila. Na Twitteru poděkovala novinářům, že „odhalili vliv peněz na editoriální rozhodnutí médií“. „Francouzi nevěří naivně kampani lží a pomluv,“ dodala kandidátka na post prezidentky.

Rozhodující druhé kolo voleb se ve Francii koná tuto neděli. Podle posledních průzkumů veřejného mínění podpora prezidenta Macrona roste, zatímco Le Penové klesá.

Šéfredaktorka vs. podřízení

S názorem novinářů časopisu Marianne nesouhlasí šéfredaktorka Natacha Polonyová. Změnu titulní strany označila za běžné redakční rozhodnutí. „O postoji časopisu k prezidentským volbám rozhodlo výhradně vedení redakce,“ napsala v prohlášení zveřejněném na Twitteru. Upravená první strana podle ní také dobře vystihuje obsah a postoj časopisu. 

Polonyová současně napsala, že při výběru titulku brala v potaz jak názor redakce, tak i postoj skupiny Czech Media Invest, kterou spoluvlastní právě Křetínský a která od roku 2018 ve společensko-politickém týdeníků Marianne drží 91procentní podíl.

Polonyová se dostala do čela týdeníku krátce poté, co Křetínský list koupil. Například další francouzský list Le Monde tvrdí, že magazín pod jejím vedením změnil politický směr.

Právě v listu Le Monde také Křetínský vlastní podíl. V Česku pak spolu s Patrikem Tkáčem kontroluje společnost Czech News Center, která má v portfoliu mimo jiné deníky Blesk, Sport, Aha! a E15 nebo časopis Reflex.

Křetínského vlastnictví médií dlouhodobě budí kontroverze. Vlnu nevole vyvolala hlavně jeho akvizice podílu v Le Monde.

Jeden z nejbohatších Čechů opakovaně prohlásil, že investice do jednoho z nejvýznamnějších francouzských listů je motivována ambicí podpořit tradiční žurnalistiku. Novináři Le Monde se ale nechali slyšet, že se obávají o svou nezávislost, a řada z nich z listu odešla. 

Celý článek zde