Alexová zo SND: Nie je bežné, aby riaditeľka chodila na ministerstvo niekoľkokrát do týždňa
Alexová skončila v SND počas šéfovania Ťapákovej.
Zuzana Ťapáková nie je podľa nej dobrá generálna riaditeľka divadla. „Napriek tomu, že má vyštudovanú divadelnú vedu a za sebou roky pôsobenia v manažérskych funkciách, dovolím si tvrdiť, že divadlu vôbec nerozumie. A vzhľadom na jej kroky som presvedčená, že je absolútne nevhodná viesť takú inštitúciu, akou je Slovenské národné divadlo,“ hovorí bývalá novinárka a dnes už aj bývala zamestnankyňa Slovenského národného divadla JANA ALEXOVÁ.
Už v prvé dni po príchode poverenej riaditeľky dostala Alexová zákaz komunikovať s médiami a sledovala nelogické, nehospodárne a personálne ponižujúce praktiky. O viacerých z nich hovorí vo veľkom rozhovore.
Autorka textu a respondentka boli v minulosti kolegyne v denníku SME, rozhovor preto zachováva tykanie.
V rozhovore sa dozviete:
- Prečo jej generálna riaditeľka Zuzany Ťapákovej zakázala komunikovať s médiami a ako došlo k jej výpovedi?
- Ako a prečo sa rušili dohodnuté schôdzky s médiami?
- Ako sa zmenil chod niektorých oddelení SND po príchode Ťapákovej?
- Prečo sa nepodpisujú zmluvy a ako často ich chodí konzultovať na ministerstvo kultúry?
- K akým nehospodárnym a nelogickým krokom v SND dochádza a prečo sa rušia licencované predstavenia?
Za akých okolností si odišla zo Slovenského národného divadla?
Nemôžem povedať, že by ma to prekvapilo. Vlastne som čakala, že budem prepustená podstatne skôr. Nielen preto, že som bola „Drličkov človek“, ale najmä preto, lebo som od začiatku otvorene vravela, že inštitúciu, ako je Slovenské národné divadlo by mal viesť niekto, kto vzišiel z riadneho, transparentného výberového konania a nemal by to byť politický nominant, ktorý každý deň dostáva noty z ministerstva kultúry.
Pani generálna riaditeľka Ťapáková mi už tretieho septembra zakázala komunikovať s médiami a vyjadrovať sa pred kamerami, preto som čakala, že k výpovedi príde skôr ako až po štvrť roku.
Ako sa stane, že PR manažérka dostane zákaz komunikovať s médiami?
V prvý deň, keď sa v SND po divadelných prázdninách hralo, prišiel televízny štáb a chcel pripraviť reportáž o tom, že po turbulentnom období prichádza nová sezóna. Ja som práve na kameru hovorila, že sezóna je pripravená, pretože sa, samozrejme, chystala oveľa skôr a že ide ešte o prácu predchádzajúceho manažmentu. Pani Ťapáková prišla práve vtedy, keď som vravela túto vetu.
Hoci každému musí byť jasné, že divadelná sezóna sa nepripravuje v posledné augustové dni, evidentne jej to prekážalo, pretože mi neskôr dala po nadriadenej odkázať, že pre média sa už vyjadrovať nebudem. Ani moje vyjadrenie sa napokon v reportáži neodvysielalo.
Ako dlho si pracovala v SND?
Do divadla som nastúpila hneď potom, ako som prestala pracovať v denníku SME v novembri 2021 do tímu Mateja Drličku, ktorý v divadle pôsobil od januára. S Matejom sme sa poznali dlho z mojej novinárskej praxe a oslovil ma na pozíciu PR manažérky.
Jana Alexová
- Vyštudovala žurnalistiku na Katolíckej univerzite v Ružomberku.
- Päť rokov pôsobila v televíznom spravodajstve RTVS, tri roky ako redaktorka kultúry v denníku SME.
- Ako PR manažérka v Slovenskom národnom divadle pôsobila od roku 2021, skončila v novembri 2024.
- Dobrovoľnícky pôsobí v rámci platformy Otvorená kultúra! Je hovorkyňou výboru Kultúrneho štrajku.
Čo by si povedala o týchto rokoch?
Môžem povedať, že to bol jeden z najlepších tímov, v akom som kedy pracovala. Matej naozaj dokázal zostaviť tím, ktorý fungoval profesionálne a rýchlo vedel zrealizovať nápady.
Keď sme napríklad vymysleli logisticky náročnú akciu, akou bola prespávačka v divadle pre deti, ktorá zahŕňala program, aktivity, starostlivosť o deti aj dohľad, dokázali sme to zrealizovať veľmi rýchlo. Niekedy v apríli sa tento nápad zrodil a začiatkom júna bola prvá prespávačka. Ukázalo sa to ako veľmi úspešný projekt, ktorý sme potom pravidelne realizovali.
Podobných príkladov by som mohla menovať veľa, ale asi za všetko hovorí, že SND v tom období malo najlepšie finančné aj umelecké výsledky.
Čo sa zmenilo, keď koncom augusta do divadla nastúpila pani Ťapáková?
Výrazne nám klesol objem práce. Nie žeby bolo odrazu práce v divadle menej, no tým, že riaditeľka blokovala prácu komunikačného oddelenia, nerobila rozhodnutia alebo včas nepodpisovala potrebné dokumenty, sme sa vlastne často nemohli pohnúť a práca stála.
V spolupráci s denníkom SME napríklad vychádzali noviny SME národné, ktoré som pripravovala a mala som sa stať ich šéfredaktorkou. Dlho sa nevyjadrovala, čo s nimi bude. Napokon povedala, že noviny pozastavuje, pretože chce prehodnotiť mediálne spolupráce. Doteraz k žiadnemu prehodnoteniu nedošlo, iba sa nevyrábajú divadelné noviny.
Projekt Divadlo pre všetky deti dostal ocenenie Sociálny čin roka, čo je nielen krásne vyznamenania, ale z hľadiska PR aj fantastický priestor pre promo. Mali sme pripravené tlačové správy, príspevky na sociálne siete a podobne. Nikdy nevyšli a neboli uverejnené, pretože pani Ťapáková to neschválila.
Na historickej budove ešte pomaly v novembri viseli bannery na otvárací koncert, ktorý sa konal na začiatku septembra, pretože nepodpísala ich výmenu.
Sú to drobnosti, ale treba si uvedomiť, že erbová inštitúcia nemôže fungovať takto lajdácky. A presne tak, ako sa pani Ťapáková nevie postaviť k malým veciam, nevie sa postaviť ani k veľkým. A tie môžu myť ďalekosiahle následky.
Napríklad?
Veľmi čerstvé je zrušenie rámcovej zmluvy pre servis zvukových pultov. Tie sú v takom stave, že technici celý deň riešia ich stav, aby sa večer mohlo hrať, takže nevyhnutne potrebujú servis.
Matej Drlička vypísal verejné obstarávanie, bol vysúťažený dodávateľ, pripravená rámcová zmluva na vyše 700-tisíc eur. To ale neznamená, že všetky tieto peniaze sa musia vyčerpať, ale ak by znova bolo treba servis, môže sa vyplatiť z peňazí na to určených.
Pani Ťapáková sa vyjadrila, že takúto vysokú zmluvu nepodpíše, pretože sa bojí a prednedávnom zrušila celé verejné obstarávanie. Neviem na to povedať iné, ako že keď sa bojí podpisovať vysoké zmluvy, nemôže viesť veľkú inštitúciu. A to už nehovorím o tom, že vysúťažený dodávateľ môže podať podnet na Úrad pre verejné obstarávanie.
Veľmi výbušne pôsobili udalosti okolo odvolania a znovu prijatia šéfky Baletu SND Niny Polákovej. Tú v lete odvolal Matej Drlička potom, ako sa viacerí členovia a členky súboru sťažovali na šikanovanie. Poláková sa však do divadla vrátila. Mala v tomto smere poverená riaditeľka nejaké slovo?
Ešte pred príchodom Zuzany Ťapákovej ministerka Šimkovičová zneplatnila odvolanie Niny Polákovej. To je naozaj zvláštny spôsob. Logické a jednoduché by bolo, ak by nová generálna riaditeľka normálne pani Polákovú vymenovala, pretože na to má právo.
Zneplatnenie je niečo, s čím si divadlo nevedelo poradiť, bolo to čudné a amatérske. Pani Ťapáková na to bola upozornená a dostala odporučenie, aby Polákovú znova menovala, no nechcela to urobiť.
Prečo?
Lebo sa jej zdalo, že by tak spochybnila ministerstvo. V súvislosti s odvolaním a zneplatnením odvolania je ešte jedna zaujímavá vec. Ako som vravela, odvolanie bolo zvláštne aj preto, lebo ho vykonala ministerka Šimkovičová, ktorá sa po odvolaní Mateja Drličku menovala za zastupujúcu štatutárku, aby mohla podpísať aspoň mzdy a zamestanectvo neprišlo o platy. Divadlo ale malo principiálne pochybnosti, či môže ministerka byť štatutárkou, pretože by tak kontrolovala seba samú.
SND si teda nechalo vypracovať právnu analýzu od firmy, ktorá divadlo zastupuje v rôznych záležitostiach a sporoch. Podľa mojich informácií, pani Ťapáková doteraz za túto právnu analýzu odmietla podpísať faktúru. Neviem, či chce, aby sa divadlo súdilo s advokátskou kanceláriou, ktorá ho zastupuje v iných záležitostiach.
Predpokladáš, že riaditeľka faktúru nepodpísala pre to, čo analýza skúmala?
Celkom určite. Vyjadrila sa, že nebude platiť za služby, ktoré sú proti ministerstvu kultúry.
Má podľa teba Zuzana Ťapáková s ministerstvom vzťah založený na lojalite?
Neviem, či na lojalite, ale viem, že má nadštandardné vzťahy. Veľmi často chodila na ministerstvo, vynášala z divadla interné dokumenty a rozhodovala sa na základe toho, čo sa ľuďom na ministerstve pozdávalo alebo nie. Všetko nasvedčuje tomu, že niektoré zmluvy, ako napríklad zmluvu s festivalom Drama Queer a medializovaným prípadom hosťovania inscenácie Měsíční kámen, prechádza s ministerstvom a keď ide o veci, ktoré nie sú s ideológiou SNS, nepodpíše ich.
Odkiaľ vieš, že sa niečo takéto deje?
Že sa to deje, viem z viacerých zdrojov, asi ich však v tejto chvíli nemôžem menovať. Viem však, že nie je bežné, aby štatutárka SND chodila na ministerstvo aj niekoľkokrát do týždňa, pretože sa má rozhodovať samostatne a v prospech inštitúcie. Mateja Drličku ministerka Šimkovičová na pracovné stretnutie nepozvala ani raz, aj keď sa ho opakovane dopytoval.
Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO