Návštěvnická cesta na EXPO překvapí odkazem na triptych Afonse Muchy
Nedokončeným triptychem Alfonse Muchy Tři věky se nechali inspirovat sklářský umělec Rony Plesl a malíř Jakub Matuška při vzniku výtvarné podoby návštěvnické cesty českého pavilonu na EXPO 2025. Díky skleněnému obalu stavby ji návštěvníci uvidí ještě předtím, než vstoupí dovnitř.
Pavilon tak pod Pleslovým vedením skloubí velikána české historie s komiksovým vyjádřením a moderními technologiemi. Nabídne totiž mimo jiné plastiky vytvořené pomocí světově unikátní, moderní technologie Vitrum Vivum, umožňující tavení skla v uzavřené formě.
Nedokončený triptych se mě lskládat z Věku lásky, Věku rozumu a Věku moudrosti. Tato nadčasová filosofie v kombinaci s ručním uměleckým řemeslem byla zvolena jako reflexe tématu české účasti, kterým je Talent a kreativita pro život.
„Hlavním pilířem výtvarného konceptu českého pavilonu na EXPO 2025 je návrat ke kořenům lidské tvořivosti a k hodnotám, které spojují tradici, práci a filozofii,“ říká generální komisař české účasti na EXPO 2025 Ondřej Soška. „Muchu považuji za všestranného umělce světového významu. Jeho dílo se v Japonsku těší značné popularitě a obdivuje ho dokonce sama císařská rodina, která se s Muchovými dodnes přátelí. I proto v naší prezentaci sehraje tak významnou roli. Na jeho 165. narozeniny, konkrétně 24. července 2025, se uskuteční český národní den,” dodává.
Mucha se v posledních letech svého života, pod rostoucí hrozbou další války (zemřel v roce 1939), pustil do nového ambiciózního projektu. Triptych Věk Rozumu, Věk Moudrosti a Věk Lásky měl být památníkem pro celé lidstvo. Témata, která sleduje – rozum, moudrost a láska – byla pro Muchu základními stavebními kameny lidskosti. Z jeho poznámek vyplývá, že vnímal rozum a lásku jako dva protipóly, které mohly být sjednoceny jedině skrze moudrost.
V rámci přípravy cyklu, který měl být jeho posledním, zaplnil spoustu skicáků momentkami z každého ze tří děl. Vypracoval kompletní monochromatické návrhy každého z obrazů tužkou a akvarelem, ale bohužel již triptych nemohl dokončit kvůli horšícímu se zdravotnímu stavu. Nyní na něj odkáže návštěvnická cesta, na jejíž podobě spolupracují právě Rony Plesl s výtvarníkem Jakubem Matuškou, známým jako Masker, jehož dynamické komiksové malby doplní monumentální skleněné plastiky. Do projektu se zapojí také studenti, kteří dostanou příležitost realizovat své vlastní autorské návrhy.
Plesl říká, že spolu s Matuškou chtějí příběh vyprávět pomocí emocí. „Naším cílem je představit českou tvorbu v její nejautentičtější podobě – od klasiků přes současné autory, jako je Masker, až po inovativní digitální umění. Dlouhodobě pracuji na tom, aby pojem českého skla nebyl vyprázdněný, právě v propojenosti s tvorbou Jakuba Matušky a mladých digitálních tvůrců, vidím cestu, jak oslovit a doufejme i ohromit svět,” říká.